יום שבת, 23 באוקטובר 2010

, גנרל צרפתי, מתחילה מזימה להפיל את נפוליאון בונפרטה - 23 באוקטובר - 1812

קלוד היה בצעירותו מוסקטר, בהמשך בשירותו הצבאי הגיע עד לדרגת גנרל. הוא התנגד רבות לצעדיו של נפוליאון, ופרש מתפקידו לאחר שנפוליאון הוכרז כקיסר האימפריה הצרפתית. מהשנים 1805 עד 1812 הוא שהה בכלא באשמת ניהול שוק שחור, ופעם באשמת התססה והשתתפות בתנועה שהתנגדה לנפוליאון.

קלוד פרנסואה דה מאלט
במהלך מעצרו, הגה מאלט את הדחתו של נפוליאון על ידי הפיכה צבאית נועזת. התכנית הייתה פשוטה: מאלט תכנן להודיע על מותו של נפוליאן ולהקים על ממשלה זמנית, וזה יעשה בעזרת תיעוד מזויף. כדי לגרום להצהרה להישמע אמיתית. תכנונו של מאלט היה למנות נשיא וסגן נשיא בנוסף למחוקקים נוספים.

בשעות לפנות הבוקר של יום ה-23 באוקטובר, נמלט מאלט מהכלא. הוא הגיע במדי גנרל לכלא ושחרר את הגנרלים לארויה וגוידל. הוא הודיע להם שנפולאיון נהרג ב-7 באוקטובר בחזית הרוסית ליד מוסקבה.  הוא שכנע את שני הגנרלים שיש צורך בפעולה, והראה להם מסמכים מזויפים שהסנאט גיבה כבר את מותו של נפוליאון.

בבוקר של ה-23 מלט ושותפיו נגשו לצריפים ובעזרת המסמכים המזויפים פקדו על הקוהורטה (פלוגה) העשירית ושלחו את חיילי הפלוגה לבצעה מעצרים. הדוכס רוביגו שכיהן כשר המשטרה נעצר, בנוסף נעצר גם ניצב המשטרה. החלק שלישי של הפלוגה העשירית השתלט על חלק מהארמון ששם תשכון הממשל הזמני.

בהתחלה האמונה שנפוליאון מת תפסה בפאריס עד אשר גנרל פייר אוגוסטין ביקש אימות למסמכים. מאלט ירה בו ופצע אותו. קצין בכיר במשטרה הצליח לזהות לאחר מכן שמאלט הוא בעצם האסיר שברח מהכלא. מאלט חזר לכאל ולאחר מכן פורקה הקוהרטה העשירית.

ההוצאה להורג - 31 באוקטובר
מאלט לארויה וגוידל נשפטו. ב-31 הם הוצאו להורג ביחד עם 20 אזרחים נוספים באשמת בגידה. הדבר העיקרי שהפריע לנפוליאון, לאחר ששמע על המהפיכה היא , שאף אחד לא קרא "נפוליאון מת, יחי נפוליאון השני".

קרב פיליפי – מרק אנטוני ואוקטביוס נפגשים בצבאות הרוצחים של יוליוס קייסר ביינהם גם ברוטוס. 23 באוקטובר, 42 לפני הספירה


תיאור הקרב של היום השני בקרב פליפי 23 באוקטובר

לאחר שיוליוס קיסר גבר על פומפיוס בשנת 44 לפנה"ס, צבר כוחו של קיסר כוח רב. לכן בחודש מארס באותה שנה נרצח יוליוס קייסר.
יורשיו של יוליוס קייסר מרק אנטוניס, ואוקטביוס שנקראו ה הטריאומווירט  יצאו אחרי צבאם מרקוס ברוטוס וגאיו קסיוס שכוחם נקרא הליברטורים.

במשך יומיים בין ה 22 – 23 לאוקטובר התנהלו שני קרבות. ביום הראשון צבאו של מרק אנטוני שהיא מצביא מוכשר מבין ארבעת המנהיגים, הביס את צבאו של קסיוס. קסיוס הניח שצבאו של ברוטוס גם הובס מהסיבה שברוטוס היה חסר ניסיון ולכן קסיוס שם קץ לחייו . אוקטביוס התמודד מול צבאו של ברוטוס, אוקטביוס כמו ברוטוס היה חסר ניסיון גם כן והוא הפסיד בקרב אך לא הובס.

היום השני של הקרב שהתנהל ב-23 באוקטובר. בורוטוס לקח פיקוד על הכוחות של קסיוס. ותקף בלחץ הקצינים שלו את כוחותיו של אוקטביוס. בתחילת הקרב היה נראה שברוטוס אכן יצליח לנצח בקרב אבל מהר מאוד הכוחות של אוקטביוס החלו להדוף את כוחותיו של ברוטוס. בסוף הקרב אוקטביוס השתלט על מחנהו של ברוטוס. ברוטוס ברח ולאחר מכן שם גם הוא כץ לחייו.

ההפסד של הויברטורים סימל את עלייתם של השליטים האבסולוטים אשר כל הסמכויות היו בשליטתו של הקיסר. מרק אנטוני ואוקטביוס ילחמו בסופו של דבר אחד מול השני כאשר שנים לאחר מכן בשנת 31 לפנה"ס בקרב אקטיום. שבסופו אוקטביוס יהפוך להיות אוגוסטוס קיסר אחד מהשליטים החשובים בהיסטוריה של רומא.

23 באוקטובר - כינוס למען זכויות הנשים הראשון, לנין ומהפכת אוקטובר.


מי נלחם נגד הספרדים במלחמה עם השם המוזר - מלחמת אוזנו של ג'נקינס?
מי השתמש בפעם הראשונה במטוס למטרות קרב?
איזה יצורים כחולים הופיעו לראשונה בעיתון צרפתי?

42 לספירה – מלחמות האזרחים של רומא: קרב פיליפי – מרק אנטוני ואוקטביוס לימים אוגוסטוס קייסר נפגשים בצבאות הרוצחים של יוליוס קייסר ביינהם גם ברוטוס. צבאו של ברוטוס מובס וברוטוס מתאבד.

1086 - קרב א-זלאקה – צבאו של  יוסוף בן תאשפין מנצח את צבאו של מלך קסטיליה אלפונסו השישי. למרות ההפסד והאבדות הכבדות של אלפונסו , הוא כמעט ולא איבד שטחים.

1295 – הסכם ראשון יוצר את "ברית אלוד" בין סקוטלנד וצרפת נגד אנגליה, ההסכם יזיק מעמד קצת יותר מ-250 שנה עד שנת 1560. שבה תחתם אמנת איידינבו בין צרפת ואנגליה.

1707- מפגש ראשון של הפרלמנט הבריטי

1739 - מלחמת אוזנו של ג'נקינס: ראש הממשלה הבריטי, רוברט וולפול, מכריז בחוסר רצון מלחמה על ספרד.

1812 - קלוד פרנסואה דה מאלט, גנרל צרפתי, מתחילה מזימה להפיל את נפוליאון בונפרטה, בטענה כי הקיסר מת ברוסיה וכי הוא עכשיו מפקד פריז.

1850 – הכינוס הראשון לזכויות האישה מתחיל בוורצ'סטר מסצ'וסטס ארה"ב.
בכינוס היו קרוב לאלף איש נשים וגברים. חלק מהתקשרות ראו בכך השראה, וחלק ליגלגו ולעגו לאנשי הכנס.

1870- מלחמת צרפת פרוסיה: המצור על מץ מסתיים כאשר, 186,000 חיילים צרפתים נכנעים לידי צבא פרוסיה בראשותו של הנסיף פרידריך של פרוסיה.

1911 – שימוש ראשון בהיטוריה של מטוס בקרב.
טייס איטלקי ממריא מלוב כדי לצפות איך הצבא הטורקי מוצב בזמן המלחמה האיטלקית-עות'מאנית. שבועיים לאחר מכן תוטל פצצה ראשונה ממטוס. שימוש בכלי האוויר במלחמה עזרו לאיטליה לנצח במלחמה.

1912: מלחמת הבלקן הראשונה – הקרב על קומנובו מתחיל.
זה היה אחד מקרבות החשובים במלחמה על הגזרה במקדוניה. התורקים החלו את הקרב והפתיעו את הסרבים אך הסרבים הדפו את הכוחות וגרמו אבדות כבדות לצבא העות'מאני. ה צבא העות'מאני נאלץ לסגת ממספר רב של שטחים בהמשך.

1915 – 65 שנה לאחר הכינוס הראשון לזכויות האישה, קרוב ל 30,000 נשים צועדות בשדרה החמישית בניו-יורק. הן צועדות בזכותן להצביע. חמש שנים לאחר מכן תעבור התיקון ה-19 לחוקת ארצות הברית , אשר העניק זכות בחירה לנשים בארצות הברית.

1917 – לנין קורא למהפכת אוקטובר.
המהפכה תחל יומים לאחר מכן , בהנהגתו של ולדימיר לנין. במהפכה לנין ישתלט על הממשל ברוסיה. המהכפה תפתח את מלחמת האזרחים הרוסית.

1941 – מלחמת העולם השנייה- פילד מרשל גאורגי ז'וקוב לוקח  את הפיקוד על פעולות הצבא האדום, כדי לעצור את המשך ההתקדמות של הצבא הגרמני לתוך רוסיה, ולמנוע מהוורמכט לכבוש את מוסקה. במשך חודשיים יצליח ז'וקוב להדוף את הרוסים ובדצמבר יצא להתקפה על הצבא הגרמני.

1942 – מלחמת העולם השנייה – הקרב השני על אל אלמין: אחד מהקרבות החשובים ביותר במערכה שבצפון אפריקה. גנרל מונטגומרי מאלץ את הצבא הגרמני-איטלקי לתחיל את הנסיגה שלו ממצרים.

1958 – בכתב העת הצרפתי ספירו מוצג לראשונה קומיס של "הדרדסים"

1973 – מלחמת יום כיפור: סנקציות של האו"ם משיגות הפסקת אש בין סוריה לישראל.

1983 – פיגוע הצריפים בבירות – פיצוץ שתי משאיות תופת גורמות להרג של 241 חיילי נחתים אמריקאים ו-58 חיילים צרפתים.

1998 - הסכם ואי נחתם בבית הלבן, על ידי בנימין נתניהו ויאסר ערפאת. חתימת ההסכם תזרז את נפילת ממשלת נתניהו.

2002 - תחילת משבר בני הערובה בתיאטרון במוסקבה

יום שישי, 22 באוקטובר 2010

הארי הודיני מקבל מכה בבתנו שתוביל בסופו של דבר למותו.

הארי הודיני
במשך הקריירה שלו, הודיני היה מכריז שהוא יכול לספוג אגרופים בבתן מעל לחגורה בלי לספוג פציעה מהמכה. ב-22 באוקטובר 1926 ניגש אליו סטודנט צעיר לאחר המופע, והוא שאל אותו האם הטענה שלו נכונה, הודיני שנח על הספה ענה בחיוב. לפני שהודיני הספיק להכין את עצמו לספוג את האגרופים הסטודנט הכה בו שלוש פעמים.


הודיני שסבל מכאבים בימים לפני האירוע ככל הנראה סבל דלקת בתוספתן, המכות שקיבל החמירו כנראה את מצבו. והכאבים שסחב כמה ימים לאחר מכן הוא יחס למכות ולא לזיהום. יומים לאחר המכות הוא איבד את הכרתו במהלך מופע, הכרתו חזרה אליו והוא סיים את המופע אבל הוא פונה ממש אחריו לבית החולים. ב-31 באוקטובר הקוסם המפורסם ביותר בעולם נפטר בגיל 52.

הודני נולד למשפחה יהודית בשם אריך וויס, משפחתו היגרה מהונגריה לארה"ב בשנת 1878 כשהיה בן 4. בשנת 1891 הוא הפך לקוסם מקצועי ושינה את שמו להארי הודיני. כשמונה שנים לאחר שהפך למקצוען הוא קיבל עצה שתשנה את חייב. העצה הייתה מאמן הבמה מרטין בק, שהמליץ לו לעזוב את תעלולי הקלפים וללכת לכיוון של קסמי החלצות. בשנת 1904 הודי כבר הפך להיות שם מוכר בכל פינה בארה"ב.

הלווייתו של הארי הודיני
בשנים המאוחרות הוא פתח במלחמה נגד מדיומים שכינה אותם כשרלטנים ורמאים, לפני מותו הוא סיכם עם אישתו שהוא ינסה ליצור איתה קשר בכל "ליל הקדושים" כדי לבדוק האם אכן יש חיים לאחר המוות, אשתו, בס הודיני קיימה את ההסכה במשך 10 שנים לאחר מותו. בהם הוא לא יצר איתה קשר.

לוויתו של הקוסם הודני נערכה בניו-יורק  ב-4 בנובמבר ונכחו בה יותר מ-2000 איש.

מלחמת יום כיפור: החלטה 338 מאושרת במועצת הביטחון - 22 אוקטובר - 1973


החלטה 338 מאושרת במועצת הביטחון וקוראת להפסקת אש בין הצדדים תוך 12 שעות. בכל החזיתות הופסקה האש חוץ מאשר בגזרת החזית המצרית, וירי מצרי נמשך שם. הלחימה בגזרה הזאת נמשכה עוד כיומיים עד אשר כל הארמיה השלישית של מצרים כותרה. הלחימה בגזרה הופסקה רק לאחר החלטה 339 שקרא פעם נוספת להפסיק את האש.

22 באוקטובר - התיישבות ראשונה באלסקה


באי שנקרא קודיאק, מתיישבים ציידים וסוחרים רוסים בהתיישבות חדשה בשם אלסקה.
המושבה שתתפתח לא בצורה משכנעת כלכלית תהפוך מטרד עבור הצאר הרוסי אלכסנד השני. בשנת 1867 תרכוש ארה"ב את שטח אלסקה בסכום של  7.2 מיליון דולר מהרוסים.  אלסקה היום היא המדינה ה-49 של ארה"ב ושוכנים בה כ-600 אלף תושבים

22 באוקטובר - שריפה במקש אפולו, הפצצה של בנות הברית במלה"ע השנייה בגרמניה

מה קרה ב-1844 שהפך ל"האכזה הגדולה"?
10,000 הרוגים בהפצצה של בנות הברית.
מי היא להקת הנשים הראשונה שהאלבום שלה היה מקום ראשון במכירות?

362 – שריפה מסתורית הורסת את מקדש אפולו באנטיוכיה.

1784 – התישבות חדשה בשם אלסקה מוקמת בצפון אמריקה, ההתישבות מאוכלסת בעיקר מציידים וסוחרים.

1797 - אנדרה ז'אק גרנרין הוא הצנחן המתועד הראשון בהיסטוריה, כאשר הוא צונח מגובה של כ-900 מטר מעל פאריס.

1844 – אלפי אנשים מחכים לחזרתו השניה של ישו, כפי שחזה כמה חודשים מראש וויליאם מילר כהן בפטיסטי.
לאחר שישו סירב להגיע באותו יום , למחרת נקרא ה-23 באוקטובר 1844 "האכזבה הגדולה" . וויליאם מילר המשיך לחכות לבואו של ישו עד יום מותו ב-1849.

1878 – משחק רוגבי ראשון בהיסטוריה לאור זרקורים בעיר סלפורד, בין ברוטון ו סווינטון.

1926 - ג 'יי גורדון וייטהד מכה באגרוף את הקוסם המפורסם הארי הודיני כאשר הוא לא היה מוכן בבטנו במונטריאול.

1944 – מלחמת העולם השנייה: חייל האוויר המלכותי מבצע הפצצה אווירית שניה על אדמת גרמניה, כאשר הוא מפציץ את העיר קאסל. תוצאות ההתקפה הן 10,000 הרוגים ו150,000 חסרי בית.

1944 – מלחמת העולם השנייה: העיר הגרמנית אאכן נופלת לידי הצבא האמריקאי, אאכן היא העיר הגרמנית הראשונה שנכבשת מידי הנאצים ע"י כוחות הברית.

1957 – מלחמת ויאטנם: אבדות ראשונות לצבא ארה"ב במלחמת ויאטנם.

1962 משבר הטילים בקובה: נשיא ארה"ב ג'ון קנדי פונה אל הציבו בשידור טלוויזיה ומודיע על הימצאותם של טילים גרעינים רוסים באי קובה.
זאת אחת התקופות המתוחות ביותר שהיו בארצות הברית מאז מלחמת העולם השניה. קנדי הוסיף ואמר שכל תקיפה מצד האי קובה יחשב כתקיפה מצד קובה תיחשב להתקפה מצד ברית המועצות.                        
ההופעה בטלוויזיה של הנשיא קנדי                              


                                   
1966 – הסופרימס היא להקת הבנות הראשונה שאלבומה נמצא במקום הראשון במכירות.

1973 –  מלחמת יום כיפור: החלטה 338 מאושרת במועצת הביטחון וקוראת להפסקת אש בין הצדדים תוך 12 שעות
                                                                                  
1968 – תוכנית אפולו: החללית אפולו 7 נוחתת בבטחה באוקיינוס האטלנטי לאחר שהקיפה את כדור הארץ 163 פעמים.
החללית שהתה בחלל מה-11 באוקטובר 

1989 – מלחמת האזרחים בלבנון: בעיר טעיף בערב הסעודית נחתם הסכם טאיף שסיים את מלחמת האזרחים בלבנון

יום חמישי, 21 באוקטובר 2010

פרדריק וולנטיץ טייס ססנה צעיר נעלם לאחר שהוא מדווח שכלי לא מזוהה מרחף מעליו. - 21 באוקטובר, 1978


המקרה קרה באוסטרליה בטיסה מעל ויקטוריה שבאוסטרליה, פרדריק היה בדרכו לאיי קינג, כדי לאסוף מספר חברים משם ולחזור בחזרה לאוסטרליה.

בדרך מעל הים דווח שהוא רואה משהו במרחק כקילומטר מעליו, לאחר כמה דקות הוא חזר ואמר "המטוס המוזר מרחף מעליו שוב, הוא מרחף וזה לא מטוס" לאחר שאמר זאת נעלם המטוס שלו מהרדאר. במבצע החיפוש אחריו ועד היום לא נמצאו השרידים של המטוס

אוזנו של ג'ון פול גתי השלישי נכרתת ונשלחת ביחד עם מכתב כופר לאביו. - 21 באוקטובר 1973

ג'ון פול גתי לאחר החטיפה
זמן קצר לאחר שג'ון פול גתי סולק מבית הספר סיינט ג'ורג' באנגליה. הוא חזר לשהות ברומא. ב-10 ביולי 1973 הוא נחטף ונשלך מכתב כופר לאביו על סך 17 מיליון דולר. בגלל שגטי היה ילד עם הפרעות התנהגות רבות חשבו שזה עוד אחד מהתעלולים שלו כדי לקבל כסף. מכתב שני שנשלח הגיע באיחור בגלל שביתה בדואר וגם כשהגיע נענה בשלילה.

ב-21 לעשירי נכרתה אוזנו של ג'ון על ידי חוטפיו והיא נשלחה בדואר. המכתב הגיע ב-8 בנובמבר, נוסח המכתב היה "זאת אוזנו של פול. אם לא נקבל קצת כסף תוך 10 ימים, אז אנחנו נשלח את האוזן השנייה שלו. במילים אחרות אתם תקבלו אותו בחלקים".

בסופו של דבר סבו הסכים לשלם כופר בסדר גודל של 2.9 מיליון דולר וב-15 בדצמבר נמצא ג'ון פול גתי בריא ושלם , זמן קצר לאחר התשלום.

מעריכים שהחוטפים היו מתוך ארגון מאפיה בשם נדרנג'נטה, שמרכזו בקלנבריה שבדרום איטליה.

תקיפת הקמיקאזה הראשונה במלחמת העולם השניה. – 21 באוקטובר - 1944


מטוס קמיקאזה רגע לפני הפגיעה ב- USS מיזורי. ב 11 לאפריל 1945

מטוס שנפגע בניסיון אחת התקיפות לפגוע באוניית הדגל המלכותית של הצי האוסטרלי. התרחק מן הספינה ולאחר מכן הסתובב והתרסק בכוונה לתוך הסיפון של הספינה. המטוס המשיך בתנופה שלו ופנל בחזרה לים, המזל היה שבתוך המטוס הייתה פצצה במשקל 200 קילו שלא התפוצצה. הספינה שרדה את ההתקפה והיא המשיכה בלחימה, בינואר שנה לאחר מכן ספגה הספינה בשנית התקפת קמיקאזה שאילצה אותה לפרוש מהלחימה.

ב-25 באוקטובר , יצאה המתקפה המתוכננת הראשונה של יחידה שהורכבה מחמישה טייסי קמיקאזה. רק מטוס אחד הצליח לפגוע בספינה USS סיינט לו, והוא הצליח להטביע את הספינה.

 עד סיום המלחמה יצאו בין 2,525 (לפי הדיווחים היפנים) ל 2,800 (לפי הדיווחים של האמריקאים). הערכה של היפנים היא שהם הצליחו להטביע 81 ספינו ואילו האמריקאים טוענים שרק 34 ספינות צי הוטבעו על ידי התקפות קמיקאזה. מקורות נטרלים מעריכים שהמספר יותר קרוב להערכה היפנית.

פרדינד מגלן מגלה מצר, שקיום מוכר כמצר מגלן. - 21 באוקטובר - 1520


פרדינד מגלן , יצא מסביליה ב-10 לאוגוסט בשנת 1519 במסע שמטרתו היא להקיף את העולם. במהלך מסעו 
הוא מגלה מצר שמאפשר לו לעבור בין האוקיאנוס האטלנטי לאוקיאנוס השקט. מגלן עבר במצר בחג "ליל כל הקדושים" והוא קרא לו "תעלת כל הקדושים".

לאחר כחודש מגלן עבר את המצר והגיע אל האוקיאנוס השקט. ב-6 למרץ הוא הגיע אל הפיליפינים והתחבר עם ראג'ה של לימסאווה. הוא החליט לעזור לראג'ה להשתלט על אי סמוך, אך במהלך הניסיון הכושל נהרג מגלן על ידי הילידים. ב-6 בספטמבר 1522 הגיעה ספינה יחידה מתוך השלוש שיצאו שעל סיפונה רק 18 אנשי צוות מתוך 55 שהיו במקור.

חשיבותו של המצר ירדה לאחר פתיחת תעלת פנמה בשנת 1914. כיום הוא משמש בעיקר תנועת ספינות של צ'ילה שבשטחה נמצא המצר.

21 באוקטובר - באיזה שנה כבשנו את באר שבע ? ממה היטלר פרש?


את מה גילה מגלן היום?
מה היה מותר לנשים צרפתיות לעשות אחרי התאריך הזה בשנת 1945.
ולמה חתכו את אוזנו של פול גתי השלישי?

686 - קונון הופך לאפיפיור
הוא כיהן שנה אחת עד מותו שנה לאחר מכן

1805 - הצי של נפוליאון ביחד עם הצי הספרדי מובסים על ידי הצי הבריטי בקרב טרפלגר

1948 - מלחמת העצמאות: חטיבת הנגב כובשת את באר שבע

1967 - המשחתת "אח"י אילת" טובעה באמצעות טילים שנורו אליה מספינות טילים מצריות, 47 מאנשי צוותה נהרגו

1520 – פרדינד מגלן מגלה מצר, שקיום מוכר כמצר מגלן. (הרחבה בהמשך)

1879 – תומאס אדיסון מבצע ניסוי ראשון בנורה חשמלית, בעזרת חוט מפחמן, הנורה נשארה דולקת ½13 שעות לפני שהיא נשרפה.

1902 – מלחמת הבלקן הראשונה: העיר קרדז'אלי הבלגית משוחררת על ידי כוחות בלגים מידי השלטון העות'מאני.

ולנטינו בסרט השיח
1921 - רודולף ולנטינו מככב בסרט האילם "השייח".
הסרט הייתה הצלחה עולמית אבל מה שהעולם קיבל ממנו הוא הכוכב ולנטינו. לאחר הסרט יהפוך להיות כוכב הוליוודי נחשק. אך הקריירה שלו תהיה קצרה ביותר לאחר מותו בשנת 1926 בגיל 31, מזיהום בכבד.

1933- היטלר פורש מחבר הלאומים.

1944 – תקיפת הקמיקזה הראשונה במלחמת העולם השניה. (הרחבה בהמשך)

1945 – מהיום ניתן לנשים להצביע בבחירות.

1959 – מוזיאון גוגנהים עובר למשכנו החדש בניו-יורק, בחלקה המזרחי העליון של מנהטן. המוזיאון תוכנן על ידי הארכיטקט פרנק לויד ווריט. בין הארכיטקטים המפורסמים של המאה ה-20.

1973 – אוזנו של ג'ון פול גתי השלישי החטוף נכרתת ונשלחת ביחד עם מכתב כופר לאביו. (הרחבה בהמשך)
                            
1978 – פרדריק וולנטיץ טייס ססנה צעיר נעלם לאחר שהוא מדווח כלי לא מזוהה מרחף מעליו. (הרחבה בהמשך)
                                                      


יום רביעי, 20 באוקטובר 2010

התקרית של ג'וני ברייט – 20 באוקטובר - 1951


התקרית הייתה תקיפה אלימה של שחקן לבן בשם וילבקס סמית' על השחקן השחור ג'וני ברייט, בזמן משחק פוטבול בין שני קולג'ים דרק פילד מול אוקלהומה. הפציעה של ברייט הייתה קשה. במהלך שבע הדקות הראשונות ברייט קיבל מהלומות ואיבד את הכרות שלוש פעמים שבמהלך הפגיעה האחרונה הלסט שלו נשברה הוא המשיך לשחק עוד מספר דקות עד שהוא לא יכל להמשיך. בסוף המשחק הקבוצה שלו הפסידה 27-14

ברייט היה שחקן מבטיח בעמדת הקווטר באק. ושחקן מבטיח בקבוצה שלו. בזמן המשחק בעידן שלא שידרו את המשחקים בטלוויזיה. המהלומות נראו כחלק מהמשחק ולא היה ניתן להריץ את המהלכים לאחור ולבדוק מה קרה. אבל אנשים בקהל הבינו שמשהו קורה במגרש. רק באותו ערב אחד מצלמי העיתונות הבחין במה שקרה במגרש לאחר שפיתח את התמונות. התמונות התפרסמו יום למחרת המשחק וקיבלו הד גדול , גם כאשר ראיינו את השחקנים של אוקלהומה הם צ'יטתו את המאמן שלהם שאמר "תכנסו בכושי".

רצף ששת התמונות שמנציחות את המהלומות שקיבל ברייט זיכו את הצלמים ג'והן רובינסון ודון אולטאג, בפרס הפוליצר שנה לאחר מכן.

דרייק מאוניברסיטת שלו שיחקו נגד אוקלהומה A & M (עכשיו אוקלהומה סטייט) במגרש הביתי שלהם. הפציעה של ברייט הדגיש גם את המתיחות הגזעית של פעמים ועל ההנחה גנאי כאשר הוא נלכד בתוך מה שהיה לימים גם רצף צילום בתפוצה רחבה ובסופו של דבר זוכה פרס פוליצר. האירוע מאוחר יותר נודעה בשם "ג 'וני מוארת התקרית".

20 באוקטובר - מי הכריח את היהודים להתגייס לצבא? מי הנהיג את המצעד הארוך?

מי מכר את לואיזיאנה לארצות הברית?
איזו הבטחה קיים הגנרל מקארטור?
ואיזה אסון רוסי שנשמר בשקט קרה היום בשנת 1982?

1781 –  הקיסר של האימפריה הרומית הקדושה באוסטריה מאשר את פטנט הסובלנות.
פטנט הסובלנות היה צו שהונפק על ידי הקיסר יוזף השני של אוסטריה. הפטנט הרחיב את חופש הדת לאזרחים שאינם קטולים בארצות הבסבורג.  הצו נתן ליהודים את החופש לעסוק בכל ענפי המסחר, אך הטיל גם דרישות. הוא הטיל את הדרישה שספרי הלימוד בבית הספר יהיו בגרמנית ולא בעברית כמו שהיו בבתי ספר היהודים. והצו גם ביטל את האוטונומיה היהודית שהייתה בקהילה על בתי המשפט, הצדקה והמיסוי שנוהלו בתוך הקהילה. היהודים נדרשו לשרת בצבא, ונדרשו ללמוד חומר לימוד חילוני.

השטח בצבע הוורוד הוא השטח שנקנה ע"י האמריקאים
1803 - רכישת לואיזיאנה מצרפת מאושרת על ידי הסנאט האמריקאי.
העסקה עלתה לאחר שארה"ב הייתה מעוניינת לרכוש את ניו-אורלינס. נפוליאן החליט אם כבר, אז בו נציע להם כבר את כל השטח. כאשר הוא חשב יותר על הכסף שיקבל תמורת השטח שאיתו הוא יוכל לממן את צבאו בעימותים מול בריטניה. עלות העסקה הייתה 11.2 מיליון דולר. שווה ערך היום ל-217 מיליון דולר.

1935 – המצעד הארוך מסתיים.
המצעד הארוך היה מסע נסיגה של הקומוניסטים הסינים, בהנהגתו של מאו דזה טונג, לעורך 10,000 קילומטר ובמשך 368 ימים. 150,000 חיילים קומוניסטים סינים נאלצו לסגת כאשר 700,000 חיילים של חיילים של הרפובליקה הסינית אחריהם. לנקודת המקלט הגיעו לאחר שנה רק 8,000 איש. אבל התהילה וההערכה שקיבל מאו דזה טונג לאחר המצעד הייתה חסרת מחיר.
                                          
הגנרל מקארתור
1944 - הגנרל דאגלס מקארתור מקיים את הבטחתו לחזור לפיליפינים כשהוא מפקד על תקיפה של בעלות הברית על האיים, ומחזיר את הפיליפינים מידי היפנים, במהלך מלחמת העולם השנייה.

1951 – התקרית של ג'וני ברייט.
התקרית הייתה תקיפה אלימה של שחקן לבן בשם וילבקס סמית' על השחקן השחור ג'וני ברייט, בזמן משחק פוטבול בין שני קולג'ים.
                            
1967 – פיטרסון גימלין מצלם את הסרט בעל 352 הפריימים של ביגפוט.

1944 - הצבא הסובייטי משחרר את בלגרד בירת יוגוסלביה.

1968 - הגברת הראשונה לשעבר, ז 'קלין קנדי מתחתנת עם איל הספנות היווני אריסטו אונאסיס

1973 - נפתח בית האופרה של סידני.

1982 - אסון לוז'ניקי , 67 אוהדי כדורגל נמחצים למוות במשחק כדורגל בין  ספרטק מוסקבה לבין הקבוצה ההולנדית פ.צ. הארלם. במסגרת גביע אופ"א.
את האומדן הרשמי שהיו רק 67 הרוגים פרסמו הרוסים רק ב-1989 אבל לפי מקורות המערביים נהרגו באסון קרוב ל-340 איש. באותו יום ולאחר מכן לא הוזכר האירוע אבף כלי תקשורת, חוץ מעיתון מוסקבאי שפרסם ידיעה על התפרעות של חוליגנים ופציעה של כמה אוהדים. רק כ-7 שנים לאחר מכן בתקופת הפרסטרויקה פורסמה כתבה בעיתון ספורט רוסי על האירוע.

יום שלישי, 19 באוקטובר 2010

הדיסקוטק הראשון נפתח - 19 באוקטובר 1959

אם תרצו או לא הדיסקוטק הראשון נפתח בשנת 1959 בעיר אאכן במערב גרמניה.  המועדון נקרא "סקוטש' קלאב" (Scotch-Club) שהפך להיות אולם ריקודים. הוא הפך לדיסקוטק לאחר שהבעלים החליט שהוא לא רוצה לשכור יותר להקה והוא החליט שהוא ישתמש בתקליטים בשביל אולם הריקודים.

קלאוס קאוריני ה-DJ הראשון
בערב הפתיחה הגיע עיתונאי בשם קלאוס קאוריני, והוא השתלט על עמדת החלפת התקליטים.  הוא השתמש בסגנון של רוב שדרני הרדיו שכלל הכרזת שם השיר והשמעתו. הוא המשיך לעשות כך בימים לאחר מכן והפך לפופולרי. ומאז הוא נשאר מפעיל התקליטים במועדון התפקיד נקרא (DJ - Disc-Jockey)  וכך הוא הפך ל DJ הראשון.
           
עד אשר הדיסקוטק הראשון נפתח בארה"ב כבר היו פתוחים באאכן כבר 17 דיסקוטקים. הדיסקוטק הראשון המשיך לפעול כ-33 שנים עד שנסגר בשנת 1992. בדיוק ממול לדיסקוטק הראשון בעולם ניצב מועדון לילה בימים אלו.

המושג דיסקוטק היה עוד לפני פתיחת הדיסקוטק באאכן. בזמן מלחמת העולם השנייה היו נפגשים חברי מחתרת צרפתית במרתפים מתחת לאדמה לשמוע ולרקוד לצלילי מוזיקת סווינג אמריקאית שהמשטר הנאצי אסר לשמועה. בשנות ה-50 היו מועדונים ששילבו בנוסף ללהקות שניגנו מוזיקה גם מוזיקה מתקליטים. אך אכן רק בשנת 1959 נפתח מועדון שניגן רק מתקליטים וזה היה בגרמניה.

אז אם רציתם לדעת מה קדם למה? הדיסקוטק לדיסקו? או הדיסקו לדיסקוטק עכשיו אתם יודעים. - הדיסקוטק

19 באוקטובר - הוונדלים בקרטגו, הדיסקוטק הראשון, וסדאם חוסיין

איך מסתיימת מלחמת 100 השנים?
מי כתב את החוקים הראשונים של הפוטבול האמריקאי?
והאם מישהו יודע מה גרם לדאו ג'ונס ליפול בשנת 1987?

439 – קרטגו נופלת לידי הוונדלים שמונהגים המלך גאישריק
הוונדלים היה שבט גרמאני-מזרחי שהגיע מאיזור דנמרק כיום, למרות שפירוש השם "וונדל" משמעותה נווד. נלקח שמם והודבק להרס רכוש פרטי או ציבורי.

1216 – באנגליה המלך ג'ון נפטר, בנו בן ה-9 הנסיך הנרי יורש את מקומו. והופך להיות המלך הנרי השלישי. שלא היה מלך מוצלח , אבל לפחות הוא לא היה נורא כמו אביו.

מלחמת מאה השנים
1453 – צרפת כובשת מחדש את בורדו, וכך מסתיימת מלחמת 100 השנים.

1512 – מרטין לוטר (הכומר הגרמני שחולל את הרפורמציה הפרוטסטנטית)  מקבל תואר דוקטור בתאולוגיה

1812 – נפוליאון בונפרט מתחיל בנסיגה ממוסקבה

1873 – אוניברסיטאות ייל, פרינסטון קולומביה וראטגרס, כותבים את הטיוטה הראשונה של החוקים למשחק הפוטבול.

1912 - איטליה כובשת את טריפולי, בלוב מהאימפריה העות'מאנית.

1921 - ראש ממשלת הפורטוגזי אנטוניו גרנג'ו ומספר פוליטיקאים נוספים נרצחים במהפכה בליסבון. באירוע שנקרא "ליל הדמים"

1959 – הדיסקוטק הראשון נפתח

1973 – הנשיא ניקסון מסרב לבקשת בית המשפט להגיש את קלטות ווטרגיט.

1976 – חברי מיליציה מוסלמים מבצעים את טבח עישייה במלחמת האזרחים בלבנון. 70 תושבים נוצרים של כפר עישייה נרצחו.

1987 – אירוע יום שני השחור, כאשר הדאו ג'ונס צולל 22%, כ 508 נקודות.
בעבר הירידות היו צמודות למשברים גדולים. כמו מלחמת העולם השנייה. אבל לאירוע זה לא ניתן הסבר עד היום, חוץ מהסבר צירף מקרים מוזר שגרר אנשים אחריו.

2005 – משפטו של סדאם חוסיין  מתחיל בבגדד, חוסיין מואשם בפשעים כנגד האנושות.


יום שני, 18 באוקטובר 2010

18 באוקטובר - החאליף מצווה להורס את כנסיית הקבר, לוויתן מפורסם יוצא לאור, ורוני ליבוביץ

כמה עלתה אלסקה לארה"ב?
מה היו נשים בקנדה לאחר 1929?
כמה שילם ג'ון לנון לאחר ששוטרים נכנסו אליו הביתה?


1009 - כנסיית הקבר בירושלים נהרסת עד היסוד
לאחר שציווה החליף הקנאי אל-חאכם באמר אללה להרוס את הכנסייה.
בשנת 1149 נחנך המבנה המחודש של הכנסייה שלא השתנה ממנו רבות עד היום.

1356 - רעידת אדמה פוגעת באזור העיר באזל בשוויץ
רעידת האדמה היא האירוע הסייסמולוגי המשמעותי ביותר באירופה עד היום.
רעידת האדמה פגעה גם בצרפת וגרמניה,

1685- המלך לואי ה-14 מבטל את צו האדיקט של נאנט שסבו הכתיב
האדיקט של נאנט הוא צו שנותן את חופש הדת לפרוטסטנטים בצרפת הקתולית.
לואי ה 14 ביטל את הצו והוציא מחוץ לחוק את האמונה הפרוטסטנטית, דבר שגרם לאנשי מדע ומקצוע מיומנים לעזוב את צרפת ובכך לקדם עם הידע שלהם במדינות גובלות. הגדיל לעשות השליט של פרוסיה וקרא לפרוטסטנטים למצוא מקלט בממלכתו.

איור מהספר "מובי דיק"
1851 - הספר מובי דיק מוצא לאור לראשונה ע"י הרמן מלוויל
כ9 שנים לאחר שסיים את עבדותו על ספינת צייד לווייתנים.

1773 - המשוררת פיליס ווטליי משוחרר מעבדות
באותה שנה יפורסם ספר השירים הראשון שלה, והיא המשוררת השחורה הראשונה ששיריה פרסמו בארה"ב.

1867 - ארה"ב קונה את אלסקה מרוסיה בעלות של 7.2 מיליון דולר.

1929 - נשים מוכרות כ"אנשים" , בקנדה.

1944 - אדולף היטלר מכריז על הקמת המיליציה הגרמנית הלאומית.

1944 - ברה"מ פולשת לצ'כיה.

1954 - החברה טקסס אינסטרומנט , מכריזים על הרדיו טרנזיסטור הראשון.

1968 - שוטרים פושטים על הדירה של ג'ון לנון ויוקו אונו.
הם מוצאים 168 גרם מריחואנה. ג'ון ויוקו יודו באשמה וישלמו 150 פאונד כנס.

חיילים ישראלים בחווה הסינית
1973 - מסתיים קרב החווה הסינית במלחמת יום כיפור.
אחד מהקרבות הקשים במלחמת יום כיפור , כ120 חיילים נהרגו בקרב.
בין המפקדים בקרב היו עמרם מצנע , יצחק מודרכי עוזי יאירי ואריאל שרון

1968 - בוב בימון קובע שיא עולם של 8.90 מטר בקפיצה לרוחק.
זהו השיא שלא נשבר לתקופה הארוכה ביותר בהיסטוריה של האולימפיאדה שנמשך כ23 שנה, לפני בימון, שופר השיא העולמי 13 פעמים מאז 1901, כשהשיפור הממוצע היה 6 סנטימטרים, והשיפור הגדול ביותר היה 15 ס"מ. בימון שיפר את השיא ב-55 ס"מ. חלק מאנשי הספורט מחשיבים את השיא כאחד מחמשת האירועים הספורטיביים הגדולים בהיסטוריה של המאה ה-20.
שיאו של בימון נשבר בשנת 1991 ע"י מייק פאוול שקפץ למרחק של 8.95 מ'.

1990 - נלכד "האופנובנק" רוני ליבוביץ'.

1991 - אזרבייג'ן מכריזה עצמאות מברה"מ.
ימיה הראשונים של אזרבייג'ן היו במלחמה אתנית עם ארמניה הגובלת איתה. עד סיום המלחמה ב1994 נהרגו 17,000.
כיום חיים באזרבייג'ן 8.5 מליון איש,  נבחרת הכדורגל של אזרבייג'ן התחילה להתחרות משנת 1996 והיא ממוקמת במקום ה 115 בעולם.