יום רביעי, 27 באוקטובר 2010

מיכאל סרווטוס, תאולוג ורופא מועלה על מוקד ליד העיר ז'נבה, 27 באוקטובר - 1553

מיכאל סרווטוס
סרווטווס היה רופא ותאולוג שנקט בגישה של כנגד השילוש הקדוש (האב הבן ורוח הקודש), הוא רצה שהדת תחזור לאמונה של אל אחד, ולא האמונה באל ובנו. הם פרסם ספרים רבים שהאלו את זעמם של רוב אנשי הדת החשובים בזמנו. הוא נהג במשך שנים להתכתב עם ז'אן קלווין תאולוג צרפתי שעם השנים יהפוך אחד ממובילי הזרם של התנועה הפרוטסטנטית לאחר מרטין לותר מיסד התנועה. אבל ההתכתבויות עם הדיונים הפילוסופים שנמשכו שנים פסקו לאחר חילוקי דעות קשים ביין השנים.
                         
ב-16 לפברואר הוכרז בסופו של דבר סרווטווס ככופר, ונגזר עליו גזר דין מוות, אך הוא הצליח לבורח מהכלא, בהעדרו של סרווטווס העלו בובה בדמותו על מוקד שבו נשרפו גם ספריו.  הוא החליט לברוח לאיטליה מצרפת וב-13 באוגוסט בדרכו הוא עבר בעיר
ז'אן קלווין
ז'נבה ונכח בדרשה שנשא ידידו לשעבר ז'אן קלווין. לרוע מזלו של סרווטווס קלווין זיהה אותו והסגיר אותו.

למרות שלפי החוק אסור להוציא בז'נבה אנשים שאינם אזרחי ז'נבה. לאחר התייעצות עם שאר משלטונות שוויץ הוסכם שגזר דינו יהיה מוות. קלווין שהאמין שסרווטווס צריך להוצאה להורג, שלח מכתב כדי שיוצא להורג בעריפה ולא על ידי העלאה על המוקד. והוא ננזף על הצעד הזה בשל גילוי רחמים על אדם שלא ראוי להם. ב-27 באוקטובר הוא הוצא סרווטווס להורג.
אמסטרדם

היום לפני – 27 באוקטובר.

 1275 - כפר דייגים קטן בשם "אמסטל דאם" ליד נהר אמסטל בהולנד מקבל חופש מתשלום מיסים.
לימים יהפוך לעיר אמסטרדם.

1552 - מיכאל סרווטוס – תאולוג , ורופא מועלה על מוקד ליד העיר ז'נבה באשמת הפצה והטפה כנגד השילוש הקדוש וכנגד טבילה של תינוקות.

1870 – מלחמת צרפת פרוסיה: המרשל פרנסואה אשיל באזיין נכנע לכוחות הפרוסים בעיר מץ. הוא נכנע ביחד עם 140,000 חיילים צרפתים. זה אחת התבוסות הגדולות של צרפת במלחמה.

יוסף פיינברג
1882 – לאחר פגישה בין יוסף פיינברג לברון אדמונד דה רוטשילד שולח הברון תרומה ראשון למושבת ראשון לציון, זאת תהיה התרומה הראשונה בין רבות לתרומות בארץ ישראל.

1904 – רכבת תחתית ראשונה נפתחת בעיר ניו-יורק. המערכת תתפתח להיות מערכת רכבות התחתיות הגדולה ביותר בארה"ב ומבין הגדולות ביותר בעולם.      

2004 – הבוסטון רד סוקס זוכים באליפות העולם בפעם הראשונה מזה 86 שנים. 

יום שלישי, 26 באוקטובר 2010

חמשת האירועים שקראו היום. - 26 באוקטובר


 1597 – מלחמת אימג'ין (קוריאה נגד יפן): האדמיראל הקוריאני מביס את הצי היפני שמנה 300 ספינות בעזרת 13 ספינות בקרב מייאוגניאנג. 13 הספינות היו ספינות קרב קוריאניות יחידיות בשם פנוסשאון (Panokseon).

בנג'מין פרנקלין
1776 - בנג 'מין פרנקלין מפליג מאמריקה לצרפת בשליחות לחפש תמיכה מהצרפתים לעזרתם במהפכה האמריקאית מהאימפריה הבריטית.

1917 – מלה"ע הראשונה: במהלך קרב קפורטו שהחל ב24/10 מצליח קצין זוטר בשם ארווין רומל לכבוש את הר מטג'ור בעזרת 100 חיילים, מולם ניצבו 7000 חיילים איטלקים.  

1936 - גנרטור חשמלי ראשון מתחיל לעבוד בסכר הובר  בקניון השחור על נהר הקולורדו.

1994 - נחתם הסכם השלום בין ישראל לירדן

יום שני, 25 באוקטובר 2010

מלחמת העולם השנייה - הקרב מול סמאר מתוך הקרב של מפרץ לייטה, 25 באוקטובר - 1944


אונית קרב "ימאטו" בקרב על סאמר

בקרב מול סאמר החליט האדמירל הלסי שפיקד על הצי השלישי צפונה לפגוש את הכוח הצפוני היפני של האדמירל ג'יסאבורו אוזאווה. פעולה זאת השאירה את מיצרי סן ברנרדינו ללא השגחה. הכוח השני האמריקאי הצי השביעי חשב שהלסי השאיר כוח שנקרא כח 34 להגן על המצר אך בפועל הוא לא עשה זאת.

האדמירל היפני קוריטה מפקד הכח המרכזי של הצי היפני עבר באותו לילה את המצר סן ברנרדינו ללא פגע. ופנה לכיוון הצי השביעי שלא ציפה לכל תנועה מכיוון המצר. הכוח של הצי השביעי היה כוח שמנה בעיקר מספניות איטיות ולא משוריינות.

הכוח היפני המרכזי של קוריטה פגש את חלק מהכוח האמריקאי של הצי השביעי שנקרא "טופי 3", בהתחלה הניח קוריטה שהוא פגש את הצי השלישי של הלסי שבעצם לא היה כבר באזור. הוא פתח בהתקפה מדודה ולאחר מכן הוא פתח בהתקפה כוללת. תומאס ספרייג  אדמירל המשנה של הכוח האמריקאי. שיגר את כל המטוסים שהיו בכוח לאחר שראה שהאדמירל של משחתת "ג'ונסטון" פנה בכוונה ישירות לתוך הצי המרכזי היפני. האדמירל ספרייג יצא עם שאר הכוח שלו גם הוא לתוך הצי היפני לאחר שהורה לנושאות המטוסים לסגת.

ניצולים אמריקאים של הקרב
הנחישות של כוח "טופי 3" שכנע את האדמירל היפני קוריטה שהוא פגש בעצם את הצי השלישי הגדול. בסופו של דבר החליט קוריטה לסגת מחשש שיפסיד בקרב, והוא נסוג לכיוון מצר סן ברנרדינו. לקראת סוף הקרב נשלח כוח התקפה מיוחד, טייסת קמיקזה מתוכננת ראשונה שהטביעה את נושאת המטוסים "סנט לו". הצי השלישי האמריקאי ניסה לחזור כדי לתקוף את הצי המרכזי היפני, אבל הוא לא הצליח להגיע בזמן , והצי היפני ברח בזמן דרך המצר.

בסוף הקרב כל הכוחות של הצי היפני חזר דרך סן ברנרדינו, לא הוטבעו לצי ספינות חשובות אם כי רק אחת מתוך חמש אוניות קרב נשארה כשירה.
הצד האמריקאי ספגה פגיעה שבה הוטבעו 2 משחתות ונוסעת מטוסים מלווה. בנוסף בשל כשלים 

טרנס ג'וזף מקסוויני מת לאחר 74 ימים של שביתת רעב, 25 באוקטובר - 1920


טרנס מקסוויני

טרנס מקסוויני היה מחזאי אירי, סופר ופוליטיקאי הוא היה ראש העיר של קורק מטעם מפלגת השין פיין.  מקסוויני נהג לכתוב בעיתון "חופש לאירלנד". המאמרים שהוא העלה בעיתון משכו את תשומת הלב של הארגון "אחוות הרפובליקה האירית". בין השנים 1913 ל  1916 הוא החל בפעילות פוליטית שתוביל למעצרו בשנת 1916 ולגרושו למחנה מעצר מחוץ לאירלנד בשנת 1917. הוא נעצר שוב באותה שנה על לבוש מדי הצבא האירי.

בשנת 1918 נבחר מקסוויני להיות הנציג של מפלגת פיין במחוז קורק (צפון אירלנד). בשנת 1920 נרצח חברו תומאס מקוילון, הלורד המושל של מחוז קורק לאחר מכן נבחר מקסוויני כיורשו. מספר חודשים לאחר מכן הוא נעצר באשמת החזקת מסמכים חתרני, והחזקת קוד צפון. הוא נשפט ונכלא לשנתיים בבית הסוהר בבריקסטון.

ההלוויה של מקסוויני 31 באוקטובר
מייד עם במעצרו הוא פתח בשביתת רעב כמחאה על מעצרו, ועל העובדה שהוא נשפט בבית דין צבאי. 11 אסירים פתחו בשביתת רעב בבית הכלא בקורק. הקבינט קבע ששחרורו של ראש העיר יגרום 
לתוצאות הרסניות באירלנד ויוכל להוביל למרד מצד הצבא והמשטרה בדרום אירלנד. השביתה של מקסוויני משכה תשומת לב בעולם. האמריקאים איימו בחרם על מוצרים בריטים, ארבע מדינות בדרום אמריקה פנו לאפיפיור להתערב, הפגנות נערכו בגרמניה וצרפת.הסוהרים ניסו להאכיל את מקסוויני בכוח, ב20 לאוקטובר 69 יום לאחר תחילת שביתת הרעב הוא נפל לתרדמת. חמישה ימים לאחר מכן הוא נפטר.

חמשת האירועים שקראו היום. - 25 באוקטובר


1147 – ליסבון נופלת לידי המלך אלפונסו הראשון ולידי צלבנים לאחר 4 חודשי מצור.

1415 – מלחמת מאה השנים: קרב אז'נקור - צרפת מגיעה לשפל הגדול ביותר שלה מלחמת מאה השנים לאחר ההפסד שלה לבריטים בקרב אז'נקור. הקרב נוהל בין הנרי ה-5 לקארל ה-6.

נסלון מנדלה 1962
1945 - הרפובליקה של סין משתלטת הממשל של טייוואן בעקבות כניעת יפן לבעלות הברית.

1962 - משבר הטילים בקובה: אדלי סטיבנסון מראה תמונות באו"ם כדי להראות את התקנת הטילים הסובייטיים בקובה.

1962 - נלסון מנדלה נידון לחמש שנות מאסר. בהמשך העונש הומר למאסר עולם, הוא ייצא מהכלא רק בשנת 1990.

יום ראשון, 24 באוקטובר 2010

מועדון הכדורגל שפילד נוסד - 24 באוקטובר 1857


מועדון הכדורגל שפילד הוא המועדון הכדורגל הראשון בעולם, חברי קבוצת הקריקט של שפילד החליטו לקיים משחק לא רשמי של כדורגל. שני אנשי צבא מוכשרים בשם נתנאל קרסוויק ביחד עם ווילאם פרסט הקימו את הקבוצה הראשונה בהיסטוריה. באותה שנה הם גם כתבו את החוקים הראשונים למשחק. שנקראו לאחר מכן חוקי שפילד אלה החוקים העיקרים.

1.      בעיטת הפתיחה היא ממרכז המגרש
2.      בעיטה הרחקה צריכה להיות לא רחוקה מ-23 מטר.
3.      מותר לדחוף עם הידיים אבל אסור להכשיל את השחקן.
4.      אסור לתפוס או להחזיק שחקנים.
5.      אסור להרים את הכדור מהרצפה
6.      מותר לגעת בכדור עם היד, ומותר לכדור לפגוע ביד, אבל אסור לתפוס או להחזיק אותו.
7.      כל שחקן צריך לדאוג לעצמו לשני כובעי פלנל אחד אדום ואחד שחור. כדי שיכול ללבוש לפי הקבוצה שבו הוא משחק.

חברי הקבוצה שנת 1895
דרגת ההצטיינות של פיפ"א הוא פרס הכבוד הגבוה ביותר של הארגון, 19 שחקני כדורגל קיבלו אותו ורק שני מועדוני כדורגל קיבלו אותו אחד מהם הוא ריאל מדריד והשני הוא מועדון הכדורגל של שפילד. המועדון גם הוכנס להיכל התהילה של הכדורגל האנגלי בשל תרומתו לכדורגל.

בשנת 2007 חגג המועדון 150 שנה לקיומו, 18,000 צופים הגיעו לחגיגות שאחד מהם היה אגדת הכדורגל פלה. למשחק ראווה שבו הפסיד המועדון 5-2 למועדון הכדורגל אינטר. 

הסולטן קוטוז נרצח על ידי בייברס - 24 באוקטובר - 1260

סיפורו של קוטוז הוא סיפורו של עבד שהפך לסולטן מצרים. בגיל צעיר הוא נשבה בידי המונגולים ונמכר לעבדות. הוא נמכר לשרת תחת הסולטן הממלוכי של מצרים אייבכ. קוטוז הפך עם הזמן להיות הממלוכי החשוב ביותר בחצרו של אייבכ בנוסף לפריס א-דין אקטאי וידידו ביברס. קוטוז הפגין נאמנות לאייבכ לאחר שרצח את פריס א-דין אקטאי בשל חששו ממנו. כהוקרה לנאמנותו של קוטוז הוא הפך אותו לסגן הסולטן בשנת 1253.

בשנת 1257 אייבכ נרצח על ידי אשתו. קוטוז הוציא את אשתו של אייבכ להורג בשל מערבותה ברצח אייבכ. ומינה את בנו של אייבכ, אל-מנסור עלי בן ה-15. שנה לאחר מכן איימו המונגולים לכבוש את סוריה. הממולוכים החליטו שהם צריכים סולטן בעל יכולת להדוף את המונגולים ומינו את קוטוז לסולטן, לאחר שקוטוז הבטיח שניתן יהיה למנות סולטן אחר לאחר שינצח בקרב.

קוטז יצא לקרב וגייס לצבאו את המצביאים הגדולים של האזור ביניהם ביברס שברח לסוריה לאחר רצח פריס א-דין אקטאי. ב-3 לספטמבר בשנת 1260 קוטוז הצליח להדוף את המונגולים בקרב עין ג'אלות (סמוך למעין חרוד של היום) 15,000 חיילים ממלוכים נלחמו מול 12,000 פרשים מונגולים שהונהגו על ידי קיטבוקה המונגולי. הקרב הפך להיות אחד לחשובים בהיסטוריה של התקופה כי הם סימנו את סיום התפשטות של האימפריה המונגולית

קוטוז החזיר את השליטים הקודמים לארצות ששוחררו מהשלטון המונגולי, וגמל גם לשותפיו הממלוכים בנחלאות רבות. אולם הוא סירב לבקשתו של ביברס לקבל את השליטה על חאלב למרות שהבטיח לו זאת לפני הקרב. ב-24 לאוקטובר בדרכו חזרה למצרים נרצח קוטוז על ידי 3 אמירים ממלוכיים: באדר א-דין בקטוט, אונס ובהאדיר אל-מועיזי. בייברס היה שותף פעיל ברצח קוטוז, וכך נקם על כך שקוטוז הפר את ההבטחה אליו ועל רצח ידידו פריס א-דין. ביברס מונה לסולטן לאחר הרצח של קוטוז.