יום שלישי, 12 באוקטובר 2010

אדית קאוול אחות בריטית מוצאת להורג על ידי הצבא הגרמני - 12 לאוקטובר 1915

אדית קאוול הייתה אחות ששרתה בבלגיה הכבושה, היא עזרה ל- 200 חיילים לברוח לחופשי, ועל זה היא הוצאה להורג על ידי בית המשפט הצבאי הגרמני במלחמת העולם הראשונה.

אדית קאוול
בשנת 1914 לאחר כיבוש בלגיה על ידי הגרמנים קאוול מספקת מחסה לחיילים בריטים. ולאחר מכן מאפשרת להם לברוח מבלגיה הכבושה להולנד הניטרלית. בחודשים שלאחר מכן התפתח ארגון מחתרתי, שהוביל כ-200 חיילים של בנות הברית לאזור בטוח, המעשה הזה הציב את קאוול בעמדת הפרה של החוק הצבאי של גרמניה. הרשויות המקומיות החלו לחשוד באחות במיוחד לאחר שנשמעו ההתבטאויות שלה. היא נעצרה ב- 3 באוגוסט 1915. והואשמה בסיוע הבריחה של החיילים הבריטים. היא הוחזקה בכלא במשך 10 שבועות, שמתוחם השבועיים האחרונים היו בבידוד, והיא הועלת למשפט צבאי.

הממשל הבריטי לא יכל לעזור לה, ונציגים בריטים התבטאו בעיתונות כאשר הם מודים על חוסר יכולתם לעזור לה, והם חוששים שבית המשפט הצבאי הגרמני ינהג בה בחומרה. ארצות הברית שעדיין לא נכנסה למלחמה הזהירה את גרמניה מלהוציא להורג את קאוול .  מנגד בשיחות פנימיות אמרו הגרמנים שהם מעדיפים להוציא להורג את קאוול , כל עוד זה יכול למנוע מחיילים גרמנים להיהרג. בתוך גרמניה היו קולות לחון את קאוול אך הם היו מעתים ובית המשפט הצבאי פעל מהר כדי להשיג את גזר הדין.

יום לפני ההוצאה להורג הורשה לקאוול לפגוש קצין דת גרמני. היא אמרה לו "פטריוטיזם הוא לא מספיק, אין בי שנאה או מרירות כלפי אף אחד".  המילים הללו נחצבו על מצבתה. בנוסף היא ביקשה ממנו למסור לאהוביה שהיא מאמינה שנפה בטוחה , ושהיא שמחה למות למען מדינתה"

אחת מהכרזות לאחר פרסומה של ההוצאה להורג
למרות מאמצים של דיפלומטים בריטים וספרדים הברון ואן דר לנקן אישר את הוצאתה להורג. ב-12 לאוקטובר בשעה 6 בבוקר נלקחה קאוול למטווח ושם הוצאה להורג על ידי 8 חיילים. היא הוצאה להורג לפני שניתן האישור להוצאה להורג, והאישור ניתן רק כמה שעותה לאחר שהוכרז מותה.

שמה של קאוול לא נשכח במלחמת העולם הראשונה והיא הפכה לסמל בזכותה מינה, מקצועה כאחות, והתנהגות הגבורה של מול פני המוות.

במלחמת העולם הראשונה הוצאו להורג על ידי הצרפתים  שתי נשים גרמניות שעבדו כאחיות אשר עזרו לחיילים גרמנים לברוח לחופשי. כשנשאלו אנשי ממשל גרמנים למה הם לא מחו על זאת? תגובתם הייתה "למה למחות?, היו לצרפתים כל הסיבות להוציא אותן להורג"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה