יום ראשון, 24 באוקטובר 2010

הסולטן קוטוז נרצח על ידי בייברס - 24 באוקטובר - 1260

סיפורו של קוטוז הוא סיפורו של עבד שהפך לסולטן מצרים. בגיל צעיר הוא נשבה בידי המונגולים ונמכר לעבדות. הוא נמכר לשרת תחת הסולטן הממלוכי של מצרים אייבכ. קוטוז הפך עם הזמן להיות הממלוכי החשוב ביותר בחצרו של אייבכ בנוסף לפריס א-דין אקטאי וידידו ביברס. קוטוז הפגין נאמנות לאייבכ לאחר שרצח את פריס א-דין אקטאי בשל חששו ממנו. כהוקרה לנאמנותו של קוטוז הוא הפך אותו לסגן הסולטן בשנת 1253.

בשנת 1257 אייבכ נרצח על ידי אשתו. קוטוז הוציא את אשתו של אייבכ להורג בשל מערבותה ברצח אייבכ. ומינה את בנו של אייבכ, אל-מנסור עלי בן ה-15. שנה לאחר מכן איימו המונגולים לכבוש את סוריה. הממולוכים החליטו שהם צריכים סולטן בעל יכולת להדוף את המונגולים ומינו את קוטוז לסולטן, לאחר שקוטוז הבטיח שניתן יהיה למנות סולטן אחר לאחר שינצח בקרב.

קוטז יצא לקרב וגייס לצבאו את המצביאים הגדולים של האזור ביניהם ביברס שברח לסוריה לאחר רצח פריס א-דין אקטאי. ב-3 לספטמבר בשנת 1260 קוטוז הצליח להדוף את המונגולים בקרב עין ג'אלות (סמוך למעין חרוד של היום) 15,000 חיילים ממלוכים נלחמו מול 12,000 פרשים מונגולים שהונהגו על ידי קיטבוקה המונגולי. הקרב הפך להיות אחד לחשובים בהיסטוריה של התקופה כי הם סימנו את סיום התפשטות של האימפריה המונגולית

קוטוז החזיר את השליטים הקודמים לארצות ששוחררו מהשלטון המונגולי, וגמל גם לשותפיו הממלוכים בנחלאות רבות. אולם הוא סירב לבקשתו של ביברס לקבל את השליטה על חאלב למרות שהבטיח לו זאת לפני הקרב. ב-24 לאוקטובר בדרכו חזרה למצרים נרצח קוטוז על ידי 3 אמירים ממלוכיים: באדר א-דין בקטוט, אונס ובהאדיר אל-מועיזי. בייברס היה שותף פעיל ברצח קוטוז, וכך נקם על כך שקוטוז הפר את ההבטחה אליו ועל רצח ידידו פריס א-דין. ביברס מונה לסולטן לאחר הרצח של קוטוז. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה