יום רביעי, 20 באוקטובר 2010

20 באוקטובר - מי הכריח את היהודים להתגייס לצבא? מי הנהיג את המצעד הארוך?

מי מכר את לואיזיאנה לארצות הברית?
איזו הבטחה קיים הגנרל מקארטור?
ואיזה אסון רוסי שנשמר בשקט קרה היום בשנת 1982?

1781 –  הקיסר של האימפריה הרומית הקדושה באוסטריה מאשר את פטנט הסובלנות.
פטנט הסובלנות היה צו שהונפק על ידי הקיסר יוזף השני של אוסטריה. הפטנט הרחיב את חופש הדת לאזרחים שאינם קטולים בארצות הבסבורג.  הצו נתן ליהודים את החופש לעסוק בכל ענפי המסחר, אך הטיל גם דרישות. הוא הטיל את הדרישה שספרי הלימוד בבית הספר יהיו בגרמנית ולא בעברית כמו שהיו בבתי ספר היהודים. והצו גם ביטל את האוטונומיה היהודית שהייתה בקהילה על בתי המשפט, הצדקה והמיסוי שנוהלו בתוך הקהילה. היהודים נדרשו לשרת בצבא, ונדרשו ללמוד חומר לימוד חילוני.

השטח בצבע הוורוד הוא השטח שנקנה ע"י האמריקאים
1803 - רכישת לואיזיאנה מצרפת מאושרת על ידי הסנאט האמריקאי.
העסקה עלתה לאחר שארה"ב הייתה מעוניינת לרכוש את ניו-אורלינס. נפוליאן החליט אם כבר, אז בו נציע להם כבר את כל השטח. כאשר הוא חשב יותר על הכסף שיקבל תמורת השטח שאיתו הוא יוכל לממן את צבאו בעימותים מול בריטניה. עלות העסקה הייתה 11.2 מיליון דולר. שווה ערך היום ל-217 מיליון דולר.

1935 – המצעד הארוך מסתיים.
המצעד הארוך היה מסע נסיגה של הקומוניסטים הסינים, בהנהגתו של מאו דזה טונג, לעורך 10,000 קילומטר ובמשך 368 ימים. 150,000 חיילים קומוניסטים סינים נאלצו לסגת כאשר 700,000 חיילים של חיילים של הרפובליקה הסינית אחריהם. לנקודת המקלט הגיעו לאחר שנה רק 8,000 איש. אבל התהילה וההערכה שקיבל מאו דזה טונג לאחר המצעד הייתה חסרת מחיר.
                                          
הגנרל מקארתור
1944 - הגנרל דאגלס מקארתור מקיים את הבטחתו לחזור לפיליפינים כשהוא מפקד על תקיפה של בעלות הברית על האיים, ומחזיר את הפיליפינים מידי היפנים, במהלך מלחמת העולם השנייה.

1951 – התקרית של ג'וני ברייט.
התקרית הייתה תקיפה אלימה של שחקן לבן בשם וילבקס סמית' על השחקן השחור ג'וני ברייט, בזמן משחק פוטבול בין שני קולג'ים.
                            
1967 – פיטרסון גימלין מצלם את הסרט בעל 352 הפריימים של ביגפוט.

1944 - הצבא הסובייטי משחרר את בלגרד בירת יוגוסלביה.

1968 - הגברת הראשונה לשעבר, ז 'קלין קנדי מתחתנת עם איל הספנות היווני אריסטו אונאסיס

1973 - נפתח בית האופרה של סידני.

1982 - אסון לוז'ניקי , 67 אוהדי כדורגל נמחצים למוות במשחק כדורגל בין  ספרטק מוסקבה לבין הקבוצה ההולנדית פ.צ. הארלם. במסגרת גביע אופ"א.
את האומדן הרשמי שהיו רק 67 הרוגים פרסמו הרוסים רק ב-1989 אבל לפי מקורות המערביים נהרגו באסון קרוב ל-340 איש. באותו יום ולאחר מכן לא הוזכר האירוע אבף כלי תקשורת, חוץ מעיתון מוסקבאי שפרסם ידיעה על התפרעות של חוליגנים ופציעה של כמה אוהדים. רק כ-7 שנים לאחר מכן בתקופת הפרסטרויקה פורסמה כתבה בעיתון ספורט רוסי על האירוע.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה