יום שבת, 23 באוקטובר 2010

23 באוקטובר - כינוס למען זכויות הנשים הראשון, לנין ומהפכת אוקטובר.


מי נלחם נגד הספרדים במלחמה עם השם המוזר - מלחמת אוזנו של ג'נקינס?
מי השתמש בפעם הראשונה במטוס למטרות קרב?
איזה יצורים כחולים הופיעו לראשונה בעיתון צרפתי?

42 לספירה – מלחמות האזרחים של רומא: קרב פיליפי – מרק אנטוני ואוקטביוס לימים אוגוסטוס קייסר נפגשים בצבאות הרוצחים של יוליוס קייסר ביינהם גם ברוטוס. צבאו של ברוטוס מובס וברוטוס מתאבד.

1086 - קרב א-זלאקה – צבאו של  יוסוף בן תאשפין מנצח את צבאו של מלך קסטיליה אלפונסו השישי. למרות ההפסד והאבדות הכבדות של אלפונסו , הוא כמעט ולא איבד שטחים.

1295 – הסכם ראשון יוצר את "ברית אלוד" בין סקוטלנד וצרפת נגד אנגליה, ההסכם יזיק מעמד קצת יותר מ-250 שנה עד שנת 1560. שבה תחתם אמנת איידינבו בין צרפת ואנגליה.

1707- מפגש ראשון של הפרלמנט הבריטי

1739 - מלחמת אוזנו של ג'נקינס: ראש הממשלה הבריטי, רוברט וולפול, מכריז בחוסר רצון מלחמה על ספרד.

1812 - קלוד פרנסואה דה מאלט, גנרל צרפתי, מתחילה מזימה להפיל את נפוליאון בונפרטה, בטענה כי הקיסר מת ברוסיה וכי הוא עכשיו מפקד פריז.

1850 – הכינוס הראשון לזכויות האישה מתחיל בוורצ'סטר מסצ'וסטס ארה"ב.
בכינוס היו קרוב לאלף איש נשים וגברים. חלק מהתקשרות ראו בכך השראה, וחלק ליגלגו ולעגו לאנשי הכנס.

1870- מלחמת צרפת פרוסיה: המצור על מץ מסתיים כאשר, 186,000 חיילים צרפתים נכנעים לידי צבא פרוסיה בראשותו של הנסיף פרידריך של פרוסיה.

1911 – שימוש ראשון בהיטוריה של מטוס בקרב.
טייס איטלקי ממריא מלוב כדי לצפות איך הצבא הטורקי מוצב בזמן המלחמה האיטלקית-עות'מאנית. שבועיים לאחר מכן תוטל פצצה ראשונה ממטוס. שימוש בכלי האוויר במלחמה עזרו לאיטליה לנצח במלחמה.

1912: מלחמת הבלקן הראשונה – הקרב על קומנובו מתחיל.
זה היה אחד מקרבות החשובים במלחמה על הגזרה במקדוניה. התורקים החלו את הקרב והפתיעו את הסרבים אך הסרבים הדפו את הכוחות וגרמו אבדות כבדות לצבא העות'מאני. ה צבא העות'מאני נאלץ לסגת ממספר רב של שטחים בהמשך.

1915 – 65 שנה לאחר הכינוס הראשון לזכויות האישה, קרוב ל 30,000 נשים צועדות בשדרה החמישית בניו-יורק. הן צועדות בזכותן להצביע. חמש שנים לאחר מכן תעבור התיקון ה-19 לחוקת ארצות הברית , אשר העניק זכות בחירה לנשים בארצות הברית.

1917 – לנין קורא למהפכת אוקטובר.
המהפכה תחל יומים לאחר מכן , בהנהגתו של ולדימיר לנין. במהפכה לנין ישתלט על הממשל ברוסיה. המהכפה תפתח את מלחמת האזרחים הרוסית.

1941 – מלחמת העולם השנייה- פילד מרשל גאורגי ז'וקוב לוקח  את הפיקוד על פעולות הצבא האדום, כדי לעצור את המשך ההתקדמות של הצבא הגרמני לתוך רוסיה, ולמנוע מהוורמכט לכבוש את מוסקה. במשך חודשיים יצליח ז'וקוב להדוף את הרוסים ובדצמבר יצא להתקפה על הצבא הגרמני.

1942 – מלחמת העולם השנייה – הקרב השני על אל אלמין: אחד מהקרבות החשובים ביותר במערכה שבצפון אפריקה. גנרל מונטגומרי מאלץ את הצבא הגרמני-איטלקי לתחיל את הנסיגה שלו ממצרים.

1958 – בכתב העת הצרפתי ספירו מוצג לראשונה קומיס של "הדרדסים"

1973 – מלחמת יום כיפור: סנקציות של האו"ם משיגות הפסקת אש בין סוריה לישראל.

1983 – פיגוע הצריפים בבירות – פיצוץ שתי משאיות תופת גורמות להרג של 241 חיילי נחתים אמריקאים ו-58 חיילים צרפתים.

1998 - הסכם ואי נחתם בבית הלבן, על ידי בנימין נתניהו ויאסר ערפאת. חתימת ההסכם תזרז את נפילת ממשלת נתניהו.

2002 - תחילת משבר בני הערובה בתיאטרון במוסקבה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה