יום שני, 25 באוקטובר 2010

מלחמת העולם השנייה - הקרב מול סמאר מתוך הקרב של מפרץ לייטה, 25 באוקטובר - 1944


אונית קרב "ימאטו" בקרב על סאמר

בקרב מול סאמר החליט האדמירל הלסי שפיקד על הצי השלישי צפונה לפגוש את הכוח הצפוני היפני של האדמירל ג'יסאבורו אוזאווה. פעולה זאת השאירה את מיצרי סן ברנרדינו ללא השגחה. הכוח השני האמריקאי הצי השביעי חשב שהלסי השאיר כוח שנקרא כח 34 להגן על המצר אך בפועל הוא לא עשה זאת.

האדמירל היפני קוריטה מפקד הכח המרכזי של הצי היפני עבר באותו לילה את המצר סן ברנרדינו ללא פגע. ופנה לכיוון הצי השביעי שלא ציפה לכל תנועה מכיוון המצר. הכוח של הצי השביעי היה כוח שמנה בעיקר מספניות איטיות ולא משוריינות.

הכוח היפני המרכזי של קוריטה פגש את חלק מהכוח האמריקאי של הצי השביעי שנקרא "טופי 3", בהתחלה הניח קוריטה שהוא פגש את הצי השלישי של הלסי שבעצם לא היה כבר באזור. הוא פתח בהתקפה מדודה ולאחר מכן הוא פתח בהתקפה כוללת. תומאס ספרייג  אדמירל המשנה של הכוח האמריקאי. שיגר את כל המטוסים שהיו בכוח לאחר שראה שהאדמירל של משחתת "ג'ונסטון" פנה בכוונה ישירות לתוך הצי המרכזי היפני. האדמירל ספרייג יצא עם שאר הכוח שלו גם הוא לתוך הצי היפני לאחר שהורה לנושאות המטוסים לסגת.

ניצולים אמריקאים של הקרב
הנחישות של כוח "טופי 3" שכנע את האדמירל היפני קוריטה שהוא פגש בעצם את הצי השלישי הגדול. בסופו של דבר החליט קוריטה לסגת מחשש שיפסיד בקרב, והוא נסוג לכיוון מצר סן ברנרדינו. לקראת סוף הקרב נשלח כוח התקפה מיוחד, טייסת קמיקזה מתוכננת ראשונה שהטביעה את נושאת המטוסים "סנט לו". הצי השלישי האמריקאי ניסה לחזור כדי לתקוף את הצי המרכזי היפני, אבל הוא לא הצליח להגיע בזמן , והצי היפני ברח בזמן דרך המצר.

בסוף הקרב כל הכוחות של הצי היפני חזר דרך סן ברנרדינו, לא הוטבעו לצי ספינות חשובות אם כי רק אחת מתוך חמש אוניות קרב נשארה כשירה.
הצד האמריקאי ספגה פגיעה שבה הוטבעו 2 משחתות ונוסעת מטוסים מלווה. בנוסף בשל כשלים 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה